Vergeet de bakken vol met speelgoed en concentreer je liever op het aantrekkelijk neerzetten van materiaal

Happy Shelf Saturday! Wat? ‘Vrolijke Plank Zaterdag’ vanuit het Engels vertaald in het Nederlands. Zaterdag is de dag van de week dat ik de planken in de kast met een kritische blik bekijk. De dag waarop ik soms materiaal weghaal en nieuwe items toevoeg. Nieuwe inspiratie voor mijn dreumes Thijn (16 maanden), zeg maar.

Mijn volgers die mijn vorig blog hebben gelezen hebben weet waarom opruimen goed is voor een brein van een kind en waarom het principe ‘Less is more’ werkt. Ik heb vele positieve reacties mogen ontvangen op mijn blog. Bedankt daarvoor! (Vorige blog lezen? Klik hier) Velen stelden de vraag: ‘Waar let jij op bij de inrichting van je kast?’  

En daarom een vervolg op mijn blog. Waar let ik op als ik de kast vul met speelgoed voor mijn zoontje Thijn?  

Een ordelijke omgeving helpt een ​​kind floreren. Wanneer je voorziet in hun behoefte aan externe orde in hun fysieke ruimte, help je kinderen hun gevoel voor rust op te bouwen en dat zorg voor een rustiger brein. Als een ruimte te veel prikkels heeft kan dit het gedrag van kinderen sturen. De inrichting van de ruimte stuurt het gedrag van kinderen. Loris Malaguzzi (Italiaanse pedagoog) noemt niet voor niets de ruimte als derde pedagoog voor kinderen.

Bakken vol met speelgoed lokken uit tot omgooien en erdoor heen ploeteren. Een dreumes ziet niet wat er ‘te koop’ is. Als ik bij de Zara in de uitverkoop een bak vol met jurken zie, dan loop ik er liever voorbij. En sommige mensen houden van het graaien in de bak, maar de rust pakken om alle items één voor één te bekijken zal minder snel gebeuren dan wanneer je de jurken op een rek ziet hangen. Je ziet alle printjes en de lengtes van de jurken in één oogopslag en je kan gerichter jouw keuze maken. Je kiest sneller de jurk waar jij het meeste blij van wordt.

Als kinderen hun ‘bezittingen’ duidelijk kunnen zien, kunnen zij bewuste keuzes maken met welk speelgoed zij willen spelen. Daarom raad ik een lage plank aan voor speelgoed zodat kinderen op kindhoogte items kunnen pakken waar zij blij van worden. Ze kiezen dan bewust en kinderen kunnen zich meer concentreren en onafhankelijk worden. Daarnaast weet een kind ook waar het items kan vinden.

Ze kiezen dan bewust en kinderen kunnen zich meer concentreren en onafhankelijk worden.

Zaterdag is de dag waarop er wisseling komt van materialen en ik het leuk vind om Thijn die week weer uit te dagen en te prikkelen. Materiaal waar hij veelvuldig mee speelt, laat ik staan en in 2 tot 3 vakken zet ik nieuw materiaal neer en maak ik een wissel. Het materiaal dat een tijdje is weggeweest, wordt vanzelf weer interessant als het weer wordt neergezet. Thijn sjouwt door de ruimte met materiaal. Dat is ook spel. Dreumesen zijn echte verzamelaars. Als hij geboeid is door materiaal, dan kan hij voor langere tijd bezig zijn met dit materiaal en hangt van inspanning en concentratie zijn tong uit zijn mond (Echt waar 😊)

Waar let ik op?

  1. Mijn aandacht gaat uit naar waar Thijn veel mee bezig. Is een pop in trek om te verzorgen? Of is hij vooral bezig met items ergens ‘in’ en ‘uit’ doen? Waar gaat zijn interesse en aandacht naar uit? Verken waar een kind veel mee bezig is. ‘Snapkijken’ noemen we dat ook wel. Snappen wat het kind boeit.
  2. Wat kan ik toevoegen aan materiaal? Iets moeilijkers? Iets nieuws? Sommige items blijven staan in de kast, andere items waar de interesse niet naar uitgaat vervang ik door nieuw materiaal.
  3. Ik zorg ervoor dat ik het materiaal ‘esthetisch’ leuk neerzet. Zodra wij het materiaal in de hoeken en/of in de kast leuk neerzetten voor een kind wordt de aandacht van automatisch getrokken en heb je (hopelijk) even ‘geen kind aan ze’. Ik gebruik hiervoor mandjes om hetzelfde materiaal bij elkaar te zetten. Ik gebruik een dienblad om items op neer te zetten. Of ik zet blokken ordelijk en uitdagend neer zodat zijn oog op het materiaal valt.
  4. Maak een kind nieuwsgierig. Als we een kind nieuwsgierig maken, dan komt het stofje dopamine vrij in de hersenen. Dopamine is de beste hulpstof om te leren. Leg materiaal neer wat een kind nog niet kent of verstop het materiaal onder een doek of doe het in een leuk doosje dat een kind moet opmaken. Succes gegarandeerd!
  5. Een tip is, als je bakken gebruikt, doorzichtige bakken neer te zetten. Zo zien kinderen wat er in de bakken zit opgeborgen. Je kan dit dan sorteren en een foto van het materiaal op de doos plakken. In één oogopslag kan het kind zien wat er voor materiaal in de doos zit en kan het wijzen of vertellen met welke materiaal het wilt spelen.
  6. Een ander punt: ik ben een keer op een dreumesgroep geweest waar de verkleedkleren aan een hanger hoog in de lucht hingen. Kinderen moesten eerst naar de pedagogisch medewerker toe om te vragen of ze zich mochten verkleden.
    Als ik een kind ben en ik zit in mijn fantasie wil ik niet eerst naar de volwassene toe moeten (die mogelijk weer met andere volwassenen aan het praten is en dat een drempel voor mij is om contact te zoeken) om te vragen of ik bijvoorbeeld brandweerman Sam mag zijn. Ik wil het direct kunnen pakken, zelf kunnen aandoen en kunnen kijken in de spiegel hoe mooi ik eruit zie. Dus maak een mooie hoek met een rekje met verkleedkleren met een spiegel erbij of een mand met allerlei mutsen en hoofddeksels erin. En ben je bang dat verkleedkleren kapot gaan? Koop goedkopere items op Marktplaats, zet je oude hakken neer en kinderen kunnen naar hartenlust hun ding doen.
  7. Tot slot: kinderen observeren dat je consequent materiaal weer op hun plaats zet in de kast. Zij zullen deze routine in zich opnemen en zelf ook de gewoonte in zich opnemen. Opruimen wordt een leerrijke ervaring door het sorteren dat ze moeten doen. En dat scheelt (hopelijk) jou weer wat meer werk! 😉

Happy Shelf Saturday!🔥

Leuk artikel? Deel het!

Wil je op de hoogte blijven?