Welkom Chantal! Nieuwe stagiaire….

Hallo allemaal! Mijn naam is Chantal. Vanaf deze maand loop ik stage bij J. Blauwhoff Pedagogische Trainingen en Advies in het kader van mijn masterspecialisatie Parenting and Child Development (eigenlijk een moeilijke term voor gezinspedagogiek 😉). Met mijn studie hou ik me bezig met allerlei verschillende opvoedingscontexten en thema’s rondom opvoeding, zoals hechting, opvoedinterventies en de rol van digitale media in de opvoeding.

Welkom Chantal!

Mijn interesse ligt voornamelijk in opvoedvraagstukken in gezinnen en in de kinderopvang. Het is mijn ambitie om me in de toekomst bezig te houden met het geven van opvoedadviezen, bijvoorbeeld aan ouders tijdens een opvoedspreekuur of als gezinscoach, of aan pedagogisch medewerkers in de rol van pedagogisch coach. Een stage  bij J. Blauwhoff Pedagogische Trainingen en Advies sloot daarom perfect aan op mijn interesses en mijn leerdoelen!

Op 8 september heb ik voor het eerst mee mogen kijken met een online webinar van Joyce. Het ging om het webinar ‘Omgaan met pittige emoties’. Super leuk en leerzaam voor mij om te zien hoe Joyce dit aanpakt en hoe ze haar enthousiasme overbrengt op de deelnemers.

Tijdens het webinar hoorde ik veel herkenbare situaties. Ik heb dan zelf nog wel geen kinderen, maar heb al wel ruime ervaring met het werken met kinderen. Zo heb ik vanaf mijn 15e zeer regelmatig bij gezinnen thuis opgepast, heb ik veelvuldig bijles gegeven aan kinderen van verschillende leeftijden en heb ik als pedagogisch medewerkster gewerkt in de kinderopvang. Daarnaast krijg ik tijdens mijn huidige werk als leerkracht in het basisonderwijs ook regelmatig te maken met pittige emoties van kinderen. Dit jaar sta ik voor een grote groep 4/5 van 31 kinderen. De emoties kunnen daarin zo in de eerste weken van het schooljaar soms hoog oplopen. Ik heb gemerkt dat kinderen snel overweldigd raken door het moeten wennen aan bijvoorbeeld hun nieuwe klasgenootjes, het nieuwe lokaal, de grootte van de groep en de drukte die dat soms met zich meebrengt. Dit kan zich uiten in emoties als verdriet of boosheid. Zo had ik bijvoorbeeld een leerling die het overzicht even helemaal kwijt was en keihard begon te huilen, en een leerling die enorm gefrustreerd en boos werd doordat ze door een klasgenootje werd aangesproken over het verkeerd maken van een opdracht.

In zulke situaties is het eigenlijk het belangrijkst om als volwassene rustig en kalm te blijven. En dit kan soms behoorlijk moeilijk zijn. Dit bleek ook uit het webinar van Joyce. Het is soms knap lastig om een goede balans te vinden in het afkeuren van het gedrag van het  kind en het behouden van een goede en warme relatie met het kind. Toch probeer ik me hier de laatste tijd steeds bewuster van te zijn. Als ik in dit soort situaties de rust voor mezelf kan bewaren, brengt dit ook rust bij het desbetreffende kind en de rest van de groep. In het geval van de boze leerling die uit frustratie haar wisbordje door de klas smeet deed ik het volgende: Ik liep rustig naar de leerling toe en ging op ooghoogte van haar zitten. Ik probeerde met een rustige en zachte stem te praten en vroeg haar of ze even een rustig plekje op wilde zoeken om wat kalmer te worden, zodat ik later met haar zou kunnen praten over waarom ze nou zo boos werd. Dit werkte eigenlijk super goed! Het liet me echt de kracht ervaren van het bewaren van rust in situaties waarin pittige emoties de boventoon voeren.

Ik heb enorm veel zin om de komende maanden stage te lopen bij Joyce en heel veel van haar te mogen leren. Jullie zullen mij de komende tijd wel vaker voorbij zien komen in bijvoorbeeld de blogs op de website en op de social media kanalen. Hopelijk tot snel bij één van de trainingen of webinars!

Leuk artikel? Deel het!

Posted in

Wil je op de hoogte blijven?